Functioneringsgesprek, maar dan even anders. Toekomstdromen...
Ken je dat gevoel dat je bij de baas op kantoor komt voor het functioneringsgesprek, waar je toch een beetje nerveus over bent?
Bij Podotherapie Peeters kennen wij dat niet, want ten eerste hebben wij geen baas, maar een werkgever.
En ten tweede toen wij niet aan nerveuze functioneringsgesprekken die voor werkgever en medewerker spannend zijn.
Achtergrond
Het is belangrijk een hecht team te vormen om de kwaliteit van zorg hoog te houden. Daarom doen wij niet aan een functioneringsgesprek, maar bespreken we toekomstdromen. Zo ontstaat er een win-win voor cliënt en behandelaar om de beste zorg te mogen ontvangen en de beste zorg te geven.
Thuis ga ik (Jannette) elk jaar met mijn man even zitten en maken we een lijstje met wat we graag zouden willen in het leven. Dat kan groot zijn; een kind, een huis, een feest geven of kleiner; nog een keer met je ouders op vakantie, meer/ minder sporten, wat je graag wilt ontwikkelen, etc. Daar gaan we samen erg open in, dus wat je belangrijk vind voor dat jaar -2 jaar- 5 jaar schrijven we op.
Dan bekijken we wat we nodig hebben om die doelen te bereiken. Welke middelen, welke mensen, etc. Zo maken we een plan met al onze wensen en geven we die een plek in de tijd, zodat het haalbaar wordt.
Waarom ben ik dat op deze manier gaan doen?
25% van de mensen haalt de pensioengerechtigde leeftijd niet. Dat betekent voor mij dat het geluk en leven niet iets is wat je het beste uit kunt stellen.
Door iets een plek op de agenda te geven, ga je het ook doen. Ooit, een keer of in de toekomst is namelijk geen dag in de agenda en voor je het weet komt het er nooit van.
Medewerker en haar dromen
Datzelfde ben ik met medewerkers gaan doen. Ik heb ze 2 weken van te voren gevraagd om na te denken over hun toekomstdromen voor aankomend jaar. Of als ze er zijn toekomstdromen voor 2 jaar of wie weet zelfs al voor 5 jaar.
Denk aan voorbeelden als;
– Een reis wilt maken
– Een huis wilt kopen/ bouwen
– Waar je jezelf graag in wilt ontwikkelen
– Of je je tijd anders wilt besteden
Het mag van alles zijn…wat jij maar belangrijk vind/ wat jouw gelukkig maakt.
Een vrolijke collega, doet haar werk met meer plezier
Waarom geen standaard functioneringsgesprek?
Omdat ik er in geloof dat als we samen weten waar we aan toe zijn, het werk zich gemakkelijker om ons leven heen kan vouwen in plaats van het leven zich te laten voegen naar het werk. En daarbij geloof ik dat het de medewerker gelukkiger maakt en ik word gelukkig van een vrolijke collega en de mensen die bij ons komen ook. En vrolijke klanten komen over het algemeen graag terug en zorgen voor continuïteit. En daarmee is de cirkel rond, want als mensen blijven komen geeft dat ons allen de ruimte om nieuwe plannen voor de toekomst te maken.
Openheid team en kwaliteit van zorg
Bijkomend voordeel is een heel hecht en open team. We helpen elkaar waar nodig en voelen ons allen verantwoordelijk voor het leveren van goede zorg. De openheid die is ontstaan zorgt er ook voor dat we gemakkelijk en laagdrempelig overleggen met elkaar. Dat is weer in het voordeel van de kwaliteit van zorg.
Regelmatig horen we terug in de behandelkamer dat mensen fijn geholpen zijn en dat geeft ons een gelukkig gevoel!